باشگاه خبری فراساحل: مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر درباره مهمترین مشکلات خارجسازی شناورهای مغروق گفت: عمدتا مهمترین مشکل برای خارجسازی مغروقهها بخصوص شناورهایی که در اعماق دریا جای گرفتهاند عمق آب و شدت جریان زیرآب است که عملیات را پیچیدهتر میکند، ضمن اینکه ابتدا باید مخازن سوخت توسط ربات تخلیه شوند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارینتایمز، هادی گلرخامین با بیان این مطلب تصریح کرد: در مورد شناورهای مغروق بخصوص شناورهای بزرگ قبل از اقدام به خارجسازی باید ابتدا مخازن سوخت شناور را با روشهای Hot taping تخلیه کنند، این مرحله شرایط بسیار پیچیدهای دارد و از طریق عملیات غواصی خاص با تجهیزات مربوطه انجام خواهد شد، ضمن اینکه جربان آب به شدت ، مزاحم انجام کار خواهد بود.
این کارشناس عملیات سالویج با بیان اینکه تخلیه سوخت مخازن مغروقهها باید در یک شرایط مساعد محیطی انجام شود، گفت: با استفاده از ربات سوخت مخازن خارج میشود تا علاوه بر سبکشدن مغروقه، مسائل زیستمحیطی هم رعایت شود، پس از آن عملیات سالویج انجام میشود. گلرخ درباره زمان مورد نیاز برای خارجسازی شناورهای مغروق گفت: بازه زمانی عملیات سالویج با توجه به تیمی که کار را انجام میدهند و Salvage plan متفاوت است. وی تصریح کرد: معمولا عمق زیاد مشکلات متعددی را برای خارجسازی مغروقهها بهدنبال دارد زیرا علاوه بر عملیات غواصی پیچیده و در اختیار داشتن غواصان زیاد، به اتاق فشار و تجهیزات ویژه نیاز است که همه این موارد مشکلات زیادی را برای عملیات سالویج ایجاد میکند.
به گفته او معمولا مغروقههایی که در عمق زیاد آب قرار دارند در جریان عملیات سالویج قطعه قطعه شده و از دریا خارح میشوند. گلرخ در پاسخ به این سوال که خارجسازی مغروقهها از آبهای بینالمللی تابع چه کنوانسیونهایی است گفت: از نظر کنوانسیونهای بینالمللی شناورهای مغروق که در عمق زیاد آب قرار گرفتهاند، نیازی به خارجسازی ندارند زیرا مزاحمتی برای تردد کشتیها ایجاد نمیکنند، اما اگر مالک کشتی به هر دلیل بخواهد اقدام به خارجسازی کند باید کار را از طریق شرکتهای سالویج در منطقه انجام دهد. وی تصریح کرد: از نظر قوانین بینالمللی دریایی خارجسازی مغروقههایی که در عمق زیاد قرار دارند، ضروری نیست.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر درباره هزینه خارجسازی مغروقهها گفت: به هیچ وجه نمیتوان درباره هزینههای عملیات سالویج اظهار نظر کرد زیرا هر مغروقه با یک نوع مهندسی سالویج خاص خارجسازی میشود و بستگی به تجهیزات و امکاناتی دارد که در منطقه مستقر هستند زیرا اگر بخواهند تجهیزات را از جای دیگری به منطقه منتقل کنند هزینهها افزایش می یابد، به عبارت دیگر برآورد هزینه عملیات سالویج پس از تهیه Salvage plan صورت میگیرد.
چرا بخشی از مغروقههای ایران هنوز خارجسازی نشدند؟
وی با اشاره به خارجسازی مغروقهها در آبهای ایران گفت: در حال حاضر پاکسازی و ایمنسازی کانال خورموسی در دست اقدام است و از 7 مغروقه موجود در آبراه، سه مغروقه بطور کامل خارج شده و خارج سازی مغروقه چهارم نیز تا قبل از پایان سال جاری تحقق مییابد. گلرخ گفت: پیش بینی میشود خارج سازی سه مغروقه باقیمانده تا آخر شهریور ماه سال آینده انجام شود. وی در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکلاتی که باعث شده هنوز این مغروقهها خارجسازی نشوند چیست؟ گفت: شرایط نامساعد جوی و وجود جریانهای شدید آب در دریا و فاصله سایت عملیاتی تا اسکله و همچنین تعداد تجهیزات مورد نیاز و مشکلات عدیده در تخلیه ضایعات بر روی اسکله و سختی کار از مهمترین موانع پیشروی خارجسازی شناورهای مغروق است. گلرخ در پایان افزود: احتمال رخ دادن حوادث دریایی برای هر کشتی اعم از فلهبر، کانتینری، نفتکش وجود دارد با این تفاوت که حمل سوخت به مراتب خطرناکتر از سایر کالاهاست.
کد خبر : 5121
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir